Pehmeät rasvat terveyden perustaksi – joko käytät pellavansiemenöljyä?

Ihminen tarvitsee rasvaa voidakseen hyvin, mutta rasvan laadulla on suuri merkitys. Moni meistä välttelee kaikkia rasvoja, kun todellisuudessa meidän tulisi pitää huolta riittävästä pehmeän rasvan saannista – noin 30% saadusta energiasta tulisi olla rasvoja ja tästä suurin osa tyydyttymätöntä. 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan jopa 90 prosenttia suomalaisista nauttii suosituksia enemmän kovia rasvoja ravinnossaan. Usein tämä on niin sanottua näkymätöntä piilorasvaa, jota emme tule ajatelleeksi. 

Kova rasva on tyydyttynyttä rasvaa, pehmeä rasva tyydyttymätöntä. Rasvat tunnistaa yleensä toisistaan siitä, säilyttävätkö ne pehmeytensä ja notkeutensa kylmässä. 

Hyvät, pehmeät rasvat auttavat alentamaan kolesterolia. Hyvillä rasvoilla on myös aivojen toimintaa tukevia ominaisuuksia ja niiden tunnetaan vähentävän olennaisesti matala-asteista tulehdusta, joka saattaa vaikuttaa monen sairauden taustalla. Iäkkäämmillä ihmisillä pehmeät rasvat tukevat lihaksien säilymistä ja luustoa.

Voisi siis sanoa, että pehmeät rasvat toimivat elimistömme rakennuspalikoina, ja ilman niitä emme voi hyvin. 

Pellavansiemenöljyä salaattiin

Mistä pehmeitä rasvoja ruokavalioon?

Kasvikunta on pullollaan pehmeiden rasvojen lähteitä. 

Pellava, yksi Suomen vanhimmista viljelykasveista, ja siitä puristettava pellavansiemenöljy loistaa ravintorikkaudellaan. Pellavansiemenöljy sisältää jopa 55 prosenttia elimistölle välttämätöntä alfalinoleenihappoa eli omega-3 rasvahappoa, se onkin kasvikunnan paras omega-3:n lähde. Elimistö valmistaa ruoasta saamistaan omega-3 ja omega-6 rasvahapoista myös muita pitkäketjuisia rasvahappoja (EPA ja DHA). 

Vaihtamalla voin kasvirasvalevitteeseen, lisäämällä ruokavalioosi siemeniä ja pähkinöitä tai nauttimalla esimerkiksi ruokalusikallisen pellavansiemenöljyä päivittäin, on hyvien rasvojen saanti taattu helposti. 

Kovia rasvoja sisältävät leikkeleet, makkarat, leivokset,  prosessoidut ruoat, täysrasvaiset maitotuotteet, kuten juustot ja jogurtit, kannattaa vaihtaa vähärasvaisiin tai kasvipohjaisiin vaihtoehtoihin. 

Elixi kotimainen ja kylmäpuristettu Pellavansiemenöljy puristetaan Somerolla uniikilla Oxysafe-menetelmällä, joka säilyttää kaikki pellavansiemenen ravintoaineet muuttumattomana pellolta lautaselle. 

Jo 1-2 ruokalusikallista päivässä, sekoitettuna esimerkiksi smoothien, salaatin tai puuron sekaan, takaa päivittäisen omega-3:n saannin, täysin kasvipohjaisesti. Se onkin oiva vaihtoehto niille, jotka etsivät korvaavaa omega-3:n lähdettä kalaöljykapselille, joiden on tutkittu joillakin jopa nostavan huonon kolesterolin määrää.

Korvaa kovat rasvat pehmeillä rasvoilla

Tiesitkö tämän pehmeistä rasvoista?

  • Eläinkunnan tuotteista pehmeää rasvaa on vain kalassa 
  • Naisilla raskaus- ja imetysaikana rasvahappojen (DHA erityisesti) tarve kasvaa. 
  • Kasvirasvat, kuten pellavannsiemenöljy, hidastavat ruoan imeytymistä ja näin ollen auttavat pitämään kylläisenä pidempään. 
  • Kaikki kasvikunnan rasvat eivät automaattisesti ole tyydyttymättömiä rasvoja, esimerkiksi kookosrasvassa on tyydyttynyttä rasvaa  
  • Pellavansiemenöljyn nauttiminen sisäisesti kosteuttaa myös kuivaa ihoa.  
Elixi Luomu Pellavansiemenöljy on kasvikunnan paras omega-3 lähde

Parhaat omega-3:n lähteet

  1. Pellavansiemenöljy 55-60 %
  2. Camelinaöljy 30–35 %
  3. Hampunsiemenöljy 15–19 %
  4. Rypsi- ja rapsiöljy 8–12 %
  5. Soijaöljy 7–10 %
  6. Saksanpähkinäöljy 8 %

Osta Pellavansiemenöljy lähikaupastasi tai Elixin verkkokaupasta www.elixi.fi

Katso myös nämä!